Orice poveste are două fețe
OLEANNA de David Mamet
Premiera, pe 14 și 21 februarie, la Teatrul de Artă București
Așteptat de mai bine de un an, spectacolul Oleanna de David Mamet, în regia lui Bogdan Budeș, are premiera pe 14 și 21 februarie, de la orele 19.00, la Teatrul de Artă București. Este una dintre cele mai controversate piese de teatru din ultimii treizeci de ani, ce explorează strălucit consecințele explozive ale unei conversații aparent inofensive.
În Oleanna aflăm despre lupta pentru putere dintre un profesor universitar și o studentă care îl acuză de hărțuire sexuală.
Se poate vorbi, oare, despre adevărul absolut al unei situații? Există un adevăr, independent de personajele implicate? Orice poveste are două fețe.
Piesa lui Mamet a avut premiera în mai 1992, la Cambridge, Massachusetts. În luna octombrie a aceluiași an este montată și la Teatrul Orpheum, New York, cu scena a treia rescrisă.
Urmează premiera la Royal Court Theatre, Londra (1993, în regia lui Harold Pinter) într-o versiune ce revine la finalul original. “Nu poate exista o piesă mai dură sau mai curajoasă decât Oleanna. Finalul original este, în mod genial, ultima răsucire a cuțitului”, nota Pinter în corespondența cu Mamet.
Recenzia lui Michael Billington (The Guardian) avea să susțină alegerea lui Pinter, spunând că „prin restabilirea finalului original, în care profesorul e forțat să-și mărturisească eșecurile, Pinter scoate la iveală și durerea, și tragedia situației.”
Montarea de la Teatrul de Artă București, în regia lui Bogdan Budeș, îi are în distribuție pe Cristiana Luca și Lucian Pavel.
Bogdan Budeș se află la al patrulea spectacol la Teatrul de Artă București, după Și veni bărbatul la femeie de Semion Zlotnikov, Dureri fantomă de Vasili Sigarev (premiul pentru Cel mai bun spectacol, în Rusia, la Festivalul Kolyada Plays) și Când timpul stă pe loc de Donald Margulies.
Pentru Lucian Pavel, Oleanna este al treilea proiect la Teatrul de Artă București, total diferit de comediile Și veni bărbatul la femeie și O relație deschisă de Dario Fo și Franca Rame. La Oleanna “am fost atras în primul rând de text. E scris în 1992, dar pare că se întâmplă acum. Citesc aproape zilnic despre astfel de grozăvii din Universitățile din Ivy League sau din oricare dintre cele care contează din Vest. Sunt interesat de subiect și sunt curios unde și când se termină această bătălie. Eu nu cred că apuc, dar pot avea un punct de vedere acum, prin meseria mea de actor.” – Lucian Pavel
“Deși simt că am întors pe toate părțile motivațiile lui Carol (personajul pe care îl interpretez), alegerile ei încă îmi dau bătăi de cap, așa cum propriile mele reacții, în anumite situații în care mă simt în pericol, mă fac să mă întreb „de ce?”. Sub imperiul fricii, supraviețuirea, fie ea și în mediul universitar, își are propriile legi ce nu țin de rațiune, ci de background-ul și nivelul de autocunoaștere, asumare și acceptare a propriilor vulnerabilități.” – Cristiana Luca
OLEANNA de David Mamet
Traducerea: Andreea Vulpe și Cristi Juncu
Cu: Cristiana Luca și Lucian Pavel
Scenografia: Alma Ungureanu
Costumele: Monica Florescu
Fotografia și grafica: Dan St. Andrei
Regia: Bogdan Budeș
O producție a Teatrului de Artă București, cu sprijinul Asociației Împreună pentru o Viață mai Bună.